За п'ять фур із контрабандою на Донбасі мені пропонували мільйон - волонтер Родіон Шовкошитний
Категорія
Події
Дата публікації

За п'ять фур із контрабандою на Донбасі мені пропонували мільйон - волонтер Родіон Шовкошитний

За п'ять фур із контрабандою на Донбасі мені пропонували мільйон - волонтер Родіон Шовкошитний
Джерело:  online.ua

Родіон Шовкошитний на початку бойових дій на Донбасі воював у складі окремого добровольчого підрозділу ГУР МО при Штабі АТО, а потім близько року був координатором зведених мобільних груп, що боролися з контрабандою.


Таких груп було сім - на майже чотириста кілометрів лінії розмежування між Україною та окупованими територіями. Президент Петро Порошенко підтримав ініціативу волонтерів, бо масштаби корупції у зоні АТО стали завеликими. 


Журналіст ONLINE.UA зустрівся з волонтером, щоб докладно дізнатися про контрабандні схеми.


За словами Родіона Шовкошитного, діяльність мобільних груп знизила обсяги незаконних перевезень, за різними оцінками, на 80%. Потім діяльність волонтерів унеможливили, і рівень контрабанди повернувся до колишніх показників. 


- До цього ми чули, що контрабанда в АТО існує, але не уявляли масштабів. З'явилися зведені мобільні групи, і я приєднався до однієї з них, пробув там з липня 2015-го по травень 2016-го.


У групах були співробітники СБУ, прикордонники, фіскали, ВДВ, МВС, військова прокуратура, ВСП (військова служба правопорядку, - ONLINE.UA) і ми, волонтери.



Ідея задіяти нас у групах виникла тому, що ті, хто мав за службовий обов'язок боротися з контрабандою, всіляко їй сприяли. Тому й були створені зведені мобільні групи з волонтерами, щоб додати громадського контролю і публічності.
Сім офіційних структур - і всі різного підпорядкування. І ми - восьма, не підпорядкована нікому. Було б дві структури, вони б могли легко домовитися. Вісім не домовляться ніколи.
Волонтери не керували групами. Нас оформили позаштатними співробітниками СБУ, це давало нам право перебувати на лінії розмежування і здійснювати наглядові функції. Коли я бачив порушення, я задавав питання: "Чому так відбувається?" Якщо на питання не було відповіді, я писав про це, розповідав публічно. Але таких гострих випадків у мене в групі не було.
Згодом був призначений координатором всіх груп замість Георгія Туки, який став головою військово-цивільної адміністрації Луганської області. Забезпечував взаємодію у групі, спілкувався з командирами груп, коли виникали питання.
У нас у групі було міцне ядро. Добровольці трималися разом з хлопцями з СБУ. Вони разом пропрацювали приблизно півроку. Буквально кілька фіскалів та прикордонників ще. А от коли нові люди приходили "разово" працювати, то там бували непорозуміння, ми їх вирішували.
Мета зведеної групи полягала в тому, що коли ми знаходили порушення, хлопці дивилися: чия це підзвітність? Якщо вантаж військовий, їм займалася військова прокуратура, якщо цивільний - його фіскал оформлював, якщо затримували металобрухт - справу брала міліція. Так передбачені були всі структури, щоби на місці оформлювати порушника.

- Як почали діяти, перші зустрічі з контрабандою? 


- У перший день ми заїхали в одне із селищ і побачили там величезну кількість вантажівок. У це важко було повірити. Ми думали, контрабандисти десь ховаються, скребуться тихесенько, прориваються через кордон - ні, вони відкрито їздили через наші блокпости а ті, хто "в темі", отримував за це гроші.
І ось, у цей день, коли ми вперше просто знайомилися з місцевістю, ми затримали п'ять машин з м'ясом - азербайджанці тягнули вантажівки з Красноармійська (нині - Покровськ Донецької області, - ONLINE.UA) на Донецьк. І у перші два тижні ми кожен день мінімум сім машин оформлювали, а було таке, що затримали двадцять одну вантажівку - причому за ніч. Довго їх потім гнали на Харків, вони то ламалися, то пальне закінчувалося.
Отже, спочатку "підприємці" вільно пересувалися, далі дізналися про наші групи і стали ховатися. Почали платити гроші так званим "фішкарям" - це ті з військових, прикордонників, фіскалів, хто кидав інформацію про наші пересування. Або місцеві, коли бачили, що ми проїхали, віддзвонювалися контрабандистам - такий був початок.
- Хто був першим, хто хотів з вами "домовитися"?
- Люди не розуміли хто ми такі, вони все звикли вирішувати хабарами. Перша спроба домовитися була при затриманні тих п'ятьох фур з м'ясом. Головний - азербайджанець - пропонував мільйон гривень, щоб ми пропустили фури і потім з ним дружили.



Після цього я зробив його знаменитим. Ми замовили на всю групу чорні футболки, на них намальована "газелька", і з "азербайджанським акцентом" написано: "Щито мнэ нужьна здэлат, щито би дружит с такими парнями как ви? "Підпис: "Раміль".



Ми ще й прапор такий хотіли зробити і повісити його на блокпосту. Власне, ми більше цього Раміля і не бачили. Коли зустрічали когось із його знайомих, передавали вітання, казали, що ми зробили такі класні футболки, хай приїде й подивиться.
Потім ще були спроби домовитися, але "сарафанне радіо" швидко передало - якщо до нас попадають, то все буде трошки інакше, ніж вони звикли: контрабандистів будуть оформлювати, і вони здадуть всю інформацію, що знають.
Було дуже мало людей, яких ми затримували втретє, вистачало, зазвичай, двох разів. Зустрічались особливо упороті, але їх було менше, ніж пальців на руці.
- Що ти можеш сказати про саму структуру контрабанди в АТО? Чий "дах", як залучають у цей бізнес?
- Немає єдиної структури і єдиної людини, яка б кришевала "контрабас" у зоні АТО. Зазвичай цим займалися місцеві та переселенці, які отримували довідку переселенця у прифронтових містах і селах. Солдати на блокпостах часто не розуміли, що ця довідка не дає права просто перетинати лінію розмежування на блокпостах - виключно на КПВВ. Але таку довідку показували, казали: "Я - місцевий!" - і їх пропускали. Через доброту солдатів почали потроху тягати й вантажі: "Надо бабушку покормить, дедушку покормить!" Потім налагодили зв'язки на тому боці і стали возити продукти мікроавтобусами.
Зав'язуються дружні стосунки з військовими: людина починає їздити через блокпост без обшуків, а далі це випливає в спільний бізнес.
Бувають інші схеми - накази "згори": якісь незрозумілі люди, цивільні, везуть вантаж, а солдат отримує команду - пропустити! Або командир дає команду, або якась служба, СБУ, наприклад: "Я - Служба безпеки, це спецзавдання - пропустіть машину!" 
Є складніші схеми, на лініях розмежування стоять різні служби: наприклад, на першій лінії стоїть міліція, а на другій - Нацгвардія. Тобто треба домовитися з командирами. Буває, що люди на блокпостах - у долі, а може бути, що весь прибуток отримують лише командири. Там, де ходять великі вантажівки, там платять за супровід.
Тобто варіантів маса, немає єдиної схеми, величезна кількість різноманітних варіантів. А хто кришує? Той, хто знайшов власну схеми проходження блокпостів, той і матиме найбільший зиск.
- Що везуть до ЛНР-ДНР?
- Везуть багато молочних виробів, це дуже цінується там, бо російські аналоги - це лайно, будемо називати речі своїми іменами, їсти це неможливо. Це і не їдять, купують українське, навіть якщо це дорожче. Везуть багато різноманітного м'яса і ковбас. А також газировку, люблять "Кока-колу" місцеві "гурмани", енергетики типу "Revo" і, звичайно, алкогольні вироби.
- Я читав про випадки, коли по волонтерах стріляли бійці ЗСУ, чув звинувачення у смерті волонтерів, розкажи про це.

- Кожна з наших семи груп постійно наражалася на конфлікти зі Збройними силами. Були стрілянина над машиною, стрілянина в повітря, погрози вбивства - прямим текстом, знято на камеру. Це зробив журналіст, який з нами їхав у машині, не помітили, що він знімає. Це було при затриманні вантажу наркотичних препаратів, що коштували приблизно півтора мільйона гривень.


На ролику на 4:40 хвилині
Ще перегороджували шлях технікою, БТРи виганяли. Коли ми наближалися з перевірками, чули на блокпостах команду: "До бою!" Клацали затвори.
Під Щастям тоді ж була розстріляна група волонтерів, були вбиті Ендрю і працівник фіскальної служби (зведена мобільна група під керівництвом волонтера Андрія "Ендрю" Галущенка потрапила в засідку у вересні 2015 року. В результаті нападу Галущенко і співробітник ДФІ загинули, - ONLINE.UA). Хотіли з себе вину скинути, та версія з розвідувальною групою ворога відпала відразу - це були військові з нашого боку. Ту ж групу під Щастям було знову розстріляно, троє поранених.
Найчастіше стикалися з тим, що на блокпостах біля лінії розмежування нас не пускали під тим чи іншим приводом. Але мобільні групи за законом не мали ні з ким узгоджувати свій маршрут. Є твоя дільниця - їдь куди завгодно. Щось тобі здалося - перевіряй. Якщо впало в голову їхати в Горлівку - їдь у Горлівку, якщо ти самогубця. Але нас зупиняли, і це призводило до конфліктів на рівні комбригів - коли нас не пускали, їм телефонували чи з СБУ, чи навіть начальник штабу АТО.
У мене була велика мобільна група. Згодом, за кілька місяців, я долучив ще два додаткових екіпажі добровольців - по десять людей приїздили на два тижні. Завдяки кількості добровольців, нам і вдалося вирішити проблему - щоб не пропустити вантажі в районі Верхньоторецького, ми влаштували цілодобову варту перед усіма блокпостами. І тоді відбувся відтік контрабандистів.

Далі буде...
Розмовляв Ярослав ГРЕБЕНЮК

Залишаючись на онлайні ви даєте згоду на використання файлів cookies, які допомагають нам зробити ваше перебування тут ще зручнішим

Based on your browser and language settings, you might prefer the English version of our website. Would you like to switch?