В Україні готуються легалізувати гральний бізнес і створити "чорну схему" для Мінкульту - Наталія Заболотна
Категорія
Культура
Дата публікації

В Україні готуються легалізувати гральний бізнес і створити "чорну схему" для Мінкульту - Наталія Заболотна

В Україні готуються легалізувати гральний бізнес і створити "чорну схему" для Мінкульту - Наталія Заболотна
Джерело:  online.ua

У Верховній Раді України триває боротьба двох законопроектів про підтримку гуманітарної галузі. Вони мають подібні назви: №3597 "Про державний фонд гуманітарного розвитку України" і №5491 "Про український культурний фонд".


Перший законопроект №3597 передбачає фінансування української культури, в тому числі, за рахунок тютюнового, алкогольного та грального бізнесу - такою, за словами його авторів, є світова практика. Фондом, відповідно, має керувати наглядова рада з представників громадськості, вони ж мають визначити голову фонду.

У другому законопроекті №5491 фонд контролює держава, фінансування коштами від шкідливих видів бізнесу не передбачене.

"Різниця між цими документами міститься у двох пунктах. Управління культурним фондом тепер бере на себе Міністерство культури - замість незалежного органу, як пропонує наш проект. Положення про використання грошей від азартного, тютюнового та алкогольного бізнесів просто зникло", - розповідає арт-менеджер Наталія Заболотна, що ініціювала законопроект №3597 "Про державний фонд гуманітарного розвитку України", співавторами якого стали вісімнадцять народних депутатів.


Наталія Заболотна - президент Art Ukraine Foundation. Керувала "Українським Домом" та "Мистецьким Арсеналом". Комісар Першої Київської міжнародної бієнале сучасного мистецтва "ARSENALE 2012".


Входила до рейтингів українських ЗМІ "ТОП-100 найвпливовіших українців", "Людина десятиліття", "100 найвпливовіших жінок України", "ТОП-100 людей культури нового часу". 


У інтерв'ю ONLINE.UA Наталія Заболотна розповіла про конфлікти, що виникли у Верховній Раді навколо законопроекту "Про державний фонд гуманітарного розвитку України".
- Учора (9 лютого, - ONLINE.UA) наш законопроект провалили у Раді. А це була гуманітарна реформа, яка має врятувати суспільство.
Усі ці можновладці, кон'юнктурники, які завалили нашу ініціативу, не є апріорі самостійними політиками, вони задовольняються кісткою з барського столу. А за два тижні вони будуть горісно схиляти голови в пам'ять тих, хто загинув на Майдані, забувши, що вони стоять серед осиротілих батьків та матерів. На трупах їхніх дітей зайшли у владу і продовжують кон'юнктурити, це - абсолютний блуд для нації, маніпуляція.



Чому наш законопроект зіткнувся з таким величезним опором? Ми пристосували європейські закони до українських норм, заклали, за зразком Британії, Естонії, фінансування гуманітарних потреб суспільства з податків від азартного бізнесу (який ми пропонуємо легалізувати), з акцизу на алкогольні напої та тютюн. Оскільки азартний бізнес кришується у великих кабінетах, то, звісно, там нікому не хочеться розлучатися зі своїми десятьма відсотками на користь культурних потреб. Вони вже рахують ці відсотки у власних офшорах.


І альтернативний нашому закон "Про культурний фонд" пройшов з третього разу (231 голосами прийнято за основу проект Закону "Про український культурний фонд", - ONLINE.UA). Його ухвалення розкочегарював сам спікер Парубій, бо йому була поставлена чітка задача: "Твоїм завданням є провести цей закон!" Парубій умовляв проголосувати депутатів, і, врешті решт, парламент дав необхідний 231 голос. Але цей законопроект є абсолютною фікцією, пустишкою. Як сказав Євген Рибчинський, один із авторів нашого законопроекту: "Це офшор для Міністерства культури, яким користуватимуться можновладці!"


- Пані Наталю, про які суми йдеться? І як подібна практика - видатки з грального бізнесу, виробництва алкоголю й тютюну - застосовується у Європі?
- У нашому законі закладена чітка матриця фінансування культури, яка два з половиною десятиліття тому була прописана у британському законодавстві. Діяльність фонду абсолютно адаптована до наших законодавчих реалій, передбачено перенаправлення на культурні потреби 10% із прибутків азартного бізнесу і 1% з акцизу на алкоголь і тютюн. Якщо б цей закон пройшов у парламенті, то за місяць бюджет міг би вже наповнюватися. Із відсотків, що закладені у нашому законопроекті, українська культура мала би приблизно півтора мільярди гривень на рік - після легалізації азартного бізнесу. Згадайте мене - через два місяці азартний бізнес буде легалізований, Гройсман отримав таке завдання!
Звісно, ми отримали великий опір, Адміністрація президента дуже важко попрацювала, щоб зверстати цю імітацію культурної реформи (законопроект №5491 "Про український культурний фонд", - ONLINE.UA). Це як наша реформа — лише ампутована. Себто вони взяли зародок нашої ініціативи, що гроші мають розподілятися на грантових, конкурсних засадах, але вилучили звідти фінансування з відсотків від шкідливих для суспільства видів бізнесу.
Наш фонд потребує на утримання 6% від коштів, що поступали б згідно із запропонованою нами схемою. А фонд від влади - 16%, причому не прописано, звідки саме ці гроші беруться. Тобто, уявіть: якщо виділять мільярд, то автоматично йде сто шістдесят мільйонів на утримання апарату фонду.
Ініціатори владного законопроекту навіть не стали пояснювати, навіщо перекладати фінансування фонду на держбюджет. Це фейковий закон, така ініціатива взагалі не потребувала законодавчого підґрунтя, фонд могли створити своїм наказом міністр культури або прем'єр-міністр після узгодження з Кабінетом міністрів. Але цей законопроект був створений задля того, щоб поховати нашу ініціативу, бо депутати не можуть ухвалити фінансування обох фондів, які фактично грають на одному полі. Це спецоперація влади проти реформаторських кроків, які запропонувала наша команда, до якої входять вісімнадцять народних депутатів.


- А як передбачено управління у цих двох варіантах фонду?

- Наш закон передбачає відкриту наглядову раду, яка б на дві третини складалася з делегованих депутатськими фракціями представників громадськості - людей, яким депутати довіряють. Наглядова рада сама б вирішувала, кому бути головою, обирала би директора фонду.
У варіанті фонду від влади половину ради визначають президент і Міністерство культури. Керівник призначається міністром культури, наглядову раду теж узгоджують з ним. Проекти затверджує міністр, і він лобіює фінансування.
Ми маємо всі корупційні ознаки. Це чорна схема, фінансування не прописане, тому кожен рік перед "бюджетною ніччю" міністр має піти і вступити в "договорняки" з усіма, хто розподіляє бюджет. Зараз міністр - креатура "Блоку Петра Порошенка", а якщо міністр буде за квотами представляти опозиційну владі чи БПП партію, то йому не дадуть фінансування.
До нас приїздив наш друг і колега Сііл Раґнар, європейський експерт з культурної політики та креативних індустрій. Він виступав на заході "Імітація чи культурна реформа?" і розповів, що у його країні, в Естонії, існує фонд "Культурний капітал". Цей фонд захищений від усіляких політичних зазіхань, бо є закріплена стаття в бюджеті: на культуру йде 10% від азартного бізнесу, 3,5% від акцизу алкоголю і тютюну. Тобто власники бізнесів, які викликають залежність громадян, віддають ці відсотки у фонд "Культурний капітал". І яка б партія не прийшла в Естонії до влади, фонд не буде залежати від кон'юнктури.
Набридли і всі ці маніпуляції влади, і те, що лотерейні хаби ростуть як гриби після дощу - причому у найдепресивніших районах Києва. Там викупають перші поверхи в хрущовках - чим далі від центру, тим їх більше.


Думаю, що найближчим часом ми з небайдужими активістами, громадянами, депутатами, дипломатами проведемо відкриту зустріч, де будемо казати, що культура - це сфера національної безпеки. І ми будемо тиждень працювати, щоб внести жорстокі поправки, коли знов розглядатимуть законопроект "Про український культурний фонд".


Ми пройшли обговорення на трьох комітетах, фактично без жодних зауважень. Наш проект розглянув комітет Єгора Соболєва (комітет Верховної Ради з питань запобігання і протидії корупції, - ONLINE.UA) з висновком - корупційних ознак немає. І ми не дамо, щоб проект просто так поховали ці кон'юнктурники.

Далі буде...


ONLINE.UA готовий надати слово іншій стороні суперечки навколо законопроектів щодо підтримки української культури
Розмовляв Ярослав ГРЕБЕНЮК

Залишаючись на онлайні ви даєте згоду на використання файлів cookies, які допомагають нам зробити ваше перебування тут ще зручнішим

Based on your browser and language settings, you might prefer the English version of our website. Would you like to switch?