Агенти змін в українських школах
Категорія
Цікаве
Дата публікації

Агенти змін в українських школах

Агенти змін в українських школах
Джерело:  online.ua

Групові завдання, сучасні матеріали й орієнтованість на дитину – такими можуть стати уроки англійської для українських першокласників

Найбільшим змінотворцем у сучасній середній освіті наразі є проект «Нова українська школа», метою якого є пристосованіше до реального життя навчання: діти отримують не лише знання, а й навички для самореалізації. Зокрема це стосується й англійської мови: її викладання планують зробити кориснішим для учнів.

2016-й оголосили роком англійської мови в нашій державі, тоді ж і відбувся перший набір на проект від Британської ради в Україні. Шкільних вчителів навчили передавати знання про нові методи викладання своїм колегам – підготували тренерів, які й будуть просувати реформи на місцях. У минулому році запустили другу хвилю проекту, в нинішньому закінчується вже третя: з 21 по 27 лютого відбулися кінцеві тренінги для майбутніх тренерів 17 000 викладачів перших класів українських початкових шкіл.

Навчання має бути веселим і цікавим

Кандидатів обирали серед учасників двох попередніх хвиль, інтенсивне навчання пройшли найкращі. Про враження від майбутніх тренерів розповіла тренерка з Британської ради Світлана Дроботенко: «У нашій групі було 15 представників з різних областей України, половина з них пройшли перший етап у 2016 році, інші – у 2017. Вони вже проводили тренінги на місцях, тому мали певний досвід, але й запитань було вдосталь. У минулих роках ми навчали учасників використовувати сучасні методики викладання, а цього разу пояснювали, як адаптувати їх до української початкової школи, особливо акцентуючи увагу на викладанні першокласникам.

Навчання має бути цікавим і веселим. Зробити його таким допоможе пісня, гра, ляльки, маски… Ми маємо навчати дітей комунікувати, товаришувати, говорити англійською, але так, щоб ті не відчували, що вони на уроці.

В Україні дуже багато вчителів, яких самих треба навчати, тому працювати доведеться нон-стоп. Для подолання «саботажів» від представників старої системи їх треба задіювати з першої хвилини – запитувати, що саме з активностей вони використають для зміни своєї школи. Ми хочемо переконати вчителів злізти зі сцени й працювати заради учнів.

Я впевнена в тренерах: якщо їм дадуть можливість реалізувати набуті знання, вони зроблять усе якнайкраще. Єдине, що може зупинити процес реформи, – контроль з боку місцевих органів влади».

Тренери надсилатимуть звіти на проміжних етапах роботи, їх будуть підтримувати й координувати. Випускники вже визначили, які нові методики точно використають під час занять, а що спробують, незважаючи на сумніви: планування та аналіз покращують якість роботи.

Вчителі англійської не говорять англійською

Олександра Каргіна – вчителька в Куцурубській ЗОШ І-ІІІ ступенів імені Тараса Шевченка. Уже у вересні вчителі, що пройдуть її тренінги, навчатимуть першокласників за програмою Британської ради, а поки що Олександра ділиться враженнями й сподіваннями:

«Я проходила першу частину підготовки у 2017 році. Було складнувато, але я дістала поштовх до розвитку. Цього разу було легше. Хоча, коли ми дізналися, що треба буде висидіти по 8 годин щодня, злякалися. Як виявилося, дарма: для нас підготували цікаву програму, тому ми навіть не помічали, як біжить час.

Перший тренінг у 2017 році я проводила для 20 вчителів Очаківського району. Із самого початку викладачі з сільських шкіл не були готові сприймати нові методи: вони не розуміли, що дає тренінг, чекали, що будуть лише лекції та академічний матеріал. Але по завершенні зміни були разючими: вони почали використовувати на уроках методи, які ми запропонували.

У мене теж змінилася методика викладання, я почала вчитуватися в методичні рекомендації. Раніше було незрозуміло, що від тебе хочуть, але після опрацювання матеріалу дійсно починаєш бачити сенс у кожному слові.

Дітям теж подобаються зміни, вони люблять ділитися на групи чи пари, хоча перші три уроки було складно, ніхто не розумів, що треба робити. На практиці учні краще сприймають матеріал, їм подобається, коли вчитель працює не лише за підручником. Ми повинні навчати дітей говорити й думати англійською, а не складати тести.

У сільській школі є велика проблема: самі вчителі англійської інколи не говорять цією мовою. У мене була та сама проблема, але це треба переборювати.

Я дуже хотіла б змінити наші підручники: вони повинні відповідати британським рекомендаціям. Поки що найефективніша форма роботи – спілкування з носієм мови, перегляд відео й фільмів. Діти люблять робити 3D-книги. Старші класи можуть працювати як викладачі з молодшими: ця взаємодія вигідна для всіх.

Треба розуміти, що діти в сільській школі не мають сприятливих умов. У них часто немає мотивації до навчання. ЗНО для них не є чимось важливим, тому єдине, що може примусити навчатися, – цікавість до предмету. Коли я повернулася після першого етапу тренінгів, мала відчуття, ніби мене перевернули з ніг на голову, – я тиждень не могла прийти до тями й почати працювати: старі методи я ще не встигла викинути з голови, а нові ще не вміла використовувати.

Нашій школі дуже допомагає те, що ми входимо до Куцурубської об’єднаної територіальної громади: фінансування змінилося, підвищили зарплату, з’явилися комп’ютери, принтери, інтернет. До цього все було на власні кошти.

Але великою проблемою залишається адміністрація шкіл. Ти не можеш піти проти керівництва, навіть якщо вони не розуміють нових методів викладання. Зазвичай вимоги від МОН проходять кілька етапів, перш ніж дійти до вчителя: це «зіпсований телефон», учителі з різних регіонів мають протилежні рекомендації від районів. Інформація, що доходить до нас, може взагалі не мати стосунку до ідей МОН, наприклад, інтерпретація інтегрованих предметів».

Церемонію вручення сертифікатів відвідав і заступник міністра освіти і науки України Павло Хобзей: «Зараз готуються навчальні програми, і я можу сказати, що всі беруть за основу саме нашу програму вивчення іноземної мови. Ми сподіваємося, що разом з новою програмою діти отримають гарні підручники, але це сумнівно, бо часу обмаль».

Саймон Вільямс, директор Британської ради в Україні, під час вручення сертифікатів тренерам наголосив, що це не закінчення проекту, а лише початок довгого процесу для вчителів. Їх 121, і вони справді збираються змінити українські школи, роблять меми для кращого сприйняття інформації та презентують власні результати під Imagine Dragons. Мабуть, у 2018 так і має бути.

Фото: Олександр Пілюгін

Автор Оксана Расулова

Залишаючись на онлайні ви даєте згоду на використання файлів cookies, які допомагають нам зробити ваше перебування тут ще зручнішим

Based on your browser and language settings, you might prefer the English version of our website. Would you like to switch?