Фінське диво: як допомогти дітям полюбити школу
Категорія
Цікаве
Дата публікації

Фінське диво: як допомогти дітям полюбити школу

Фінське диво: як допомогти дітям полюбити школу
Джерело:  online.ua

Свобода і цікавість – головні складники навчального процесу

Максимальна свобода для дітей і вчителів, практичне використання шкільних знань, відсутність будь-яких тестів та іспитів – саме ці компоненти дозволили створити шкільну систему, яку вважають найкращою у світі.

У 2010 році вийшов фільм «Чекаючи на супермена» Девіса Ґуґґенгайма – аналіз проблем шкільної освіти у США, де фінські школи зображено в ролі позитивного прикладу провідника між дитиною та знаннями. Ще на початку сторіччя дослідники стверджували, що фінська молодь читає більше, ніж їхні молоді колеги з інших країн. А 2010 року Фінляндія посіла місця у першій десятці з успішності викладання математики і ще цілого списку наук. Здається, навіть самі вчителі не знали, наскільки вони круті, поки не з’явилися ці рейтинги: вони просто виконували свою роботу.

Школа мрії

Peruskoulu – назва фінської шкільної системи, яка передбачає дев’ятирічне навчання.
Спочатку діти йдуть до «нижчої школи» – з 1 по 6 клас. Упродовж цього часу один вчитель викладає учням математику, гру на музичних інструментах, рідну і шведську мови з іще однією іноземною на вибір. Із 7 по 9 клас – «вища школа» з географією, історією та іншими супровідними дисциплінами.

Фінські школярі не складають тестів, іспит у них лише один – наприкінці школи. Діти до третього класу взагалі не отримують оцінок. До 7 класу є лише вербальні оцінки – «задовільно», «добре» або «погано». Вчителі не задають домашніх завдань: батькам рекомендують водити школярів у театри й музеї, дітям – насолоджуватися дитинством.

Усі фінські школи рівні між собою. Будь-який навчальний заклад фінансується однаково, незважаючи на кількість дітей і місце розташування. Так само не відрізняються і програми навчання, а все, що стосується школи, безкоштовне: навчання, підручники й екскурсії. Батьки не збирають коштів на ремонт класів та в шкільні фонди: це заборонено.

Немає жодних інспекторів та перевірок для вчителів і шкіл. Викладачам надають максимальну автономію, міністерство освіти випускає лише рекомендації, кожен складає навчальний план по-своєму. Вчитель має планувати, які методи і навчальні форми він буде використовувати на уроках, може розробляти власні вправи для дітей. Наприклад, вчитель математики просить дітей знайти 50 жолудів і розкласти їх по десятках – гейміфікація в дії.

На відміну від стандартизованих систем навчання, фінська система спирається на індивідуальність дитини: вчитель створює план для кожного учня. Завдяки цьому в одному класі можуть вчитися діти з різними можливостями та рівнем знань, кожен отримає свою кількість завдань і термін роботи над ними. Вчитель на уроці – головний консультант, він підбадьорює і дає поради.

У фінських школах не порівнюють учнів між собою: фраза «Дивись, який він розумний, бери приклад!» може засмутити або образити школяра. Навпаки, вчителі заохочують буквально кожного, навчання відбувається без жодного примусу, ніхто не буде тиснути на тебе, щоб ти вивчив формулу. Фіни не хвилюються, якщо дитина залишається на другий рік. При цьому вони ще й скажуть щось на кшталт: «До життя не відразу підготуєшся!»

Єдиний, але суворий контроль – ти маєш бути присутнім на всіх уроках. Навіть у разі хвороби потрібно буде наздогнати пропущене: вчителі розкажуть, куди прийти і що зробити. На самих уроках учням теж дається цілковита свобода. Не хочеш сидіти за партою – валяйся на підлозі чи сиди де завгодно, аби в класі. Не хочеш дивитися документальний фільм – читай книжку, але не заважай іншим. Фінські школи привчають до самостійності: ти сам читаєш, опрацьовуєш нову тему в підручнику, потім обговорюєш і вчиш, як використати ці знання в житті. Вчитель допомагає з практичними завданнями, але не під час пояснювання: це відповідальність учня.

Цілком усі предмети викладаються з практичним застосуванням. Фіни з перших класів знають про свої права і як поскаржитися соціальному працівнику. Діти в школах розв’язують задачі про спадок, який залишила їхня уявна бабуся, і рахують податки.

Так само відповідально фіни ставляться до вибору професії. У школі є спеціаліст із профорієнтації, з яким можна постійно радитися, проходити певні тести. Є й фельдшер з психологом – вони спілкуються з дітьми і допомагають їм. Усі висновки експертів, думки вчителів та оцінки можна подивитися у єдиній системі Wilma.

Батьки теж не сидять без діла. Кожну середу – збори, на які запрошують завчасно, тож дорослі можуть корегувати час. На зборах не порівнюють учнів і не жаліються на неконтрольованих дітей: там батьки заповнюють анкети, аби вчителі дізналися, що подобається дитині, що вона розповідає та які стосунки в школяра з однокласниками.

То як фіни створили таку шкільну систему?

Історія почалася в 1963 році, коли фінський уряд поставив собі за мету зробити освіту загальнодоступною для всіх незалежно від місця проживання.

Усі публічні школи об’єдналися в єдину систему. Шкільні програми на ранніх етапах створювали вчителі з усієї країни, а самі методики мали рекомендаційний характер.

1979 року реформа пішла далі – тепер від викладачів вимагали магістерський диплом з педагогіки і практику в одному з 8 державних університетів. Престиж професії різко зріс, поставивши вчителя в один ряд з лікарями та юристами.

У 1980 році загальний контроль передали місцевим радам, «слабші» й «сильніші» діти тепер мали вчитися в одному класі, а вчитель мав допомагати кожному окремо. 1990 року скасували всі інспекції та контролерів, надавши вчителям повну автономію.

«Освіта готує нас до життя. І лише освічені країни будуть успішними», – саме така філософія зробила фінські школи найкрутішими у світі. А бажання побачити в кожній дитині саме дитину, зі страхами, почуттями та інтересом, лише допомогло – в таких навчальних закладах дорослі дістають насолоду від своєї роботи, даруючи школярам щасливе дитинство.

Автор Олена Граждан

Залишаючись на онлайні ви даєте згоду на використання файлів cookies, які допомагають нам зробити ваше перебування тут ще зручнішим

Based on your browser and language settings, you might prefer the English version of our website. Would you like to switch?